Beatrix blog cultuurproject 2014

Opening cultuurproject

Opening cultuurproject

maandag 14 april 2014

De week van groep 5a


Wat een week! Anders dan anders, heel druk en vol maar héééééééél leuk. De maandag startte met de 
opening door alle kinderen. Groep 5 deed het lied wie heeft de suiker in de erwtensoep gedaan? en later 
op de dag bleek in de verschillende groepen van 1 tot en met 8,  het lied veelvuldig gezongen werd, 
met bewegingen erbij. Na de opening kwamen de opa en oma van Lotte in de groep en vermaakten 
de kinderen met warme , interessante verhalen, ook over de oorlog . Zelfs bruine bonen werden geproefd.
Dinsdag begon Ties met een verhaal voor te lezen over de hongerwinter en meneer Ton vertelde over de 
Sinterklaasrazzia van Haarlem. De dag werd afgesloten door de oud-directeur Jan van Leeuwen. 
De kinderen luisterden goed en kwamen met scherpe vragen.

Woensdag bezochten we het historisch museum Haarlem. Voor twee exposities: Sterke vrouwen van 
Haarlem en de over de schilder Kees Verweij. Tip op youtube:de  titelsong van Wyke van Weelen/Kenau. 
Hoe mooi kan iets zijn. De opa van Ybo sloot de dag af met zijn jeugdverhalen ook over een onderduiker 
boven op zolder. De kinderen hingen figuurlijk aan zijn lippen.

Donderdag begon Robert Hagendoorn met een prachtige powerpoint met muziekfragmenten uit 1939-1950. 
Heel informatief en vermakelijk. Ook oorlogsmuziek:  Vera Lynn en Trees heeft een Canadees. Het zou 
zelfs een carnavalshit kunnen zijn. Daarna  schilderen a la Verweij. Hij leeft niet meer, anders zou hij 
geschrokken zij over het feit dat er nog meer Verweij’s bestaan. Ybo hield zijn spreekbeurt over bunkers. 
Supergoed gekozen en passend bij onze tijd. Hij deed het met verve en iedereen luisterde geïnteresseerd. 
Afgesloten werd er door juf Carlijn en Floor met gymspelletjes uit de oude tijd. Erg leuk en de kinderen 
beleefden er veel plezier aan. Vrijdag zette Nathalie alle kinderen en meneer op de foto met twee oude 
brillen. Daarna werden er nog zelf brillen ontworpen en daarbij een passend hoedje. Tijdens de slotavond 
zijn de foto’s te zien. Meneer Ton draaide nog 45 toeren plaatjes(singletjes)uit zijn platenkoffertje van toen 
hij 9 á 10 jaar was. De oma van Floortje sloot de week af. Mooie verhalen van vroeger gericht op de school 
van vroeger  en gedrag (ijver/vlijt).  Daarnaast kwam ze met een toepasselijk geschenk: zelfgemaakte 
knikkerzakken met knikkers erin. Een mooie afsluiting van de week. Iedereen die daarbij geholpen heeft 
wordt heel erg bedankt, de kinderen hebben een topweek gehad, al beseffen ze zich dat misschien pas later. 
Nog twee dagen 1939-1950 en een mooie slotavond.
Groep 5a
 
Wat een week! Anders dan anders, heel druk en vol maar héééééééél leuk. De maandag startte met de opening door alle kinderen. Groep 5 deed het lied wie heeft de suiker in de erwtensoep gedaan? en later op de dag bleek in de verschillende groepen van 1 tot en met 8,  het lied veelvuldig gezongen werd, met bewegingen erbij. Na de opening kwamen de opa en oma van Lotte in de groep en vermaakten de kinderen met warme , interessante verhalen, ook over de oorlog . Zelfs bruine bonen werden geproefd.
Dinsdag begon Ties met een verhaal voor te lezen over de hongerwinter en meneer Ton vertelde over de Sinterklaasrazzia van Haarlem. De dag werd afgesloten door de oud-directeur Jan van Leeuwen. De kinderen luisterden goed en kwamen met scherpe vragen.
Woensdag bezochten we het historisch museum Haarlem. Voor twee exposities: Sterke vrouwen van Haarlem en de over de schilder Kees Verweij. Tip op youtube:de  titelsong van Wyke van Weelen/Kenau. Hoe mooi kan iets zijn. De opa van Ybo sloot de dag af met zijn jeugdverhalen ook over een onderduiker boven op zolder. De kinderen hingen figuurlijk aan zijn lippen.
Donderdag begon Robert Hagendoorn met een prachtige powerpoint met muziekfragmenten uit 1939-1950. Heel informatief en vermakelijk. Ook oorlogsmuziek:  Vera Lynn en Trees heeft een Canadees. Het zou zelfs een carnavalshit kunnen zijn. Daarna  schilderen a la Verweij. Hij leeft niet meer, anders zou hij geschrokken zij over het feit dat er nog meer Verweij’s bestaan. Ybo hield zijn spreekbeurt over bunkers. Supergoed gekozen en passend bij onze tijd. Hij deed het met verve en iedereen luisterde geïnteresseerd. Afgesloten werd er door juf Carlijn en Floor met gymspelletjes uit de oude tijd. Erg leuk en de kinderen beleefden er veel plezier aan. Vrijdag zette Nathalie alle kinderen en meneer op de foto met twee oude brillen. Daarna werden er nog zelf brillen ontworpen en daarbij een passend hoedje. Tijdens de slotavond zijn de foto’s te zien. Meneer Ton draaide nog 45 toeren plaatjes(singletjes)uit zijn platenkoffertje van toen hij 9 á 10 jaar was. De oma van Floortje sloot de week af. Mooie verhalen van vroeger gericht op de school van vroeger  en gedrag (ijver/vlijt).  Daarnaast kwam ze met een toepasselijk geschenk: zelfgemaakte knikkerzakken met knikkers erin. Een mooie afsluiting van de week. Iedereen die daarbij geholpen heeft wordt heel erg bedankt, de kinderen hebben een topweek gehad, al beseffen ze zich dat misschien pas later. Nog twee dagen 1939-1950 en een mooie slotavond.
Gepost door Floortje op 08:40
Dit e-mailen Dit bloggen!Delen via XDelen op FacebookDelen op Pinterest

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nieuwere post Oudere post Homepage
Abonneren op: Reacties posten (Atom)

Welkom!

Welkom op het blog van het Cultuur Project 2014 met als thema: Beatrixschool 75 jaar. Wat leuk dat je een kijkje komt nemen! Van 7 t/m 15 april 2014 kan je op de voet volgen wat wij zoal doen tijdens dit culturele project. Neem dagelijks een kijkje voor foto's van excursies, uitstapjes, activiteiten in de klas en werk van de kinderen.

75 jaar Beatrixschool

75 jaar Beatrixschool

Agenda activiteiten

gedurende de het cultuurproject zullen in alle groepen activiteiten plaatsvinden, zoals workshops, gastdocenten en opa's & oma's in de klas. Hieronder een greep uit deze activiteiten..

7 april
Opa en Oma van Lotte vertellen over de jaren 40 in groep 5

8 april
Kleutergroepen tekenworkshop 'de poppenkraam' van gastdocent Marike @Beatrixschool.

9 april
Groepen 4 naar Space Expo @ Noordwijk.
Groepen 5 naar Historisch museum @Haarlem

10 april
Groepen 3 workshop 'bril jaren 50' @ Beatrixschool

11 april

Groepen 5 workshop 'Bril jaren 40' @ Beatrixschool.

Groepen 6 workshop 'wereld vol slagwerk' @ Beatrixschool.

Kleuter-disco-middag in jaren 80 style @Speellokaal.


15 april

Groepen 3 poppentheater 'Rikkie & Slingertje' @ Beatrixschool.

Groepen 8 naar 'Beeld & geluid' @Hilversum.

17:30-19:00 uur Kijkavond Sluiting Cultuurproject


Totaal aantal pageviews

Blogarchief

  • ▼  2014 (32)
    • ▼  april (32)
      • Het cultuurproject 2014 is afgelopen! Bedankt, het...
      • Groep 8 naar Klokhuis-uitje ‘Tijdlab’
      • We zijn er klaar voor!
      • Last minute kunstwerken, dansmoves en vage foto's..
      • Kleuter disco op jaren 80 muziek!
      • afronding in groep 7a
      • zwart/wit televisie in groep 5a
      • De week van groep 5a
      • Slagwerk in groep 6a
      • de sluiting van het cultuurproject komt in zicht..
      • Brillen workshop in de groepen 3
      • Slagwerk workshop in groep 6b
      • Een kijkje in groep 1-2 A
      • Glitters, glitters en nog eens glitters!
      • Circuit in de groepen 3!
      • Flower Power, Peace en Space Expo in groep 4!
      • penalty's schieten met groep 6
      • Mini cello concert door Rebecca
      • Het geheimpje van de kleuters van groep 1/2 C!
      • Playmais in groep 1-2 d
      • Hoog bezoek in groep 3!
      • Figuurzagen in groep 7 en 8
      • Zonnebloemen-energie in groep 6
      • Groep 7 werkt over de jaren 70
      • Tekenworkshop 'de poppenkraam' in groep 1-2 C
      • Flippo's en Pokémon in groep 6
      • Groep 8 maakt de stad van de toekomst!
      • Opa en oma vertellen in groep 5A over de jaren 40
      • Papier Maché, zestien vierkantjes en een hoop glit...
      • De groepen 6 maken brillen voor het goede doel
      • Wat een prachtige opening van het cultuurproject 2...
      • Morgen start het Cultuur Project van de Beatrixsch...
  • ►  2013 (1)
    • ►  september (1)
Thema Eenvoudig. Mogelijk gemaakt door Blogger.